SPEKTAKLE - NMT

Przejdź do treści
CIAŁO

Historie bohaterek spektaklu (4 kobiet w różnym wieku) oscylują wokół tematyki cielesności oraz bezmyślnego dążenia kobiet do fizycznej doskonałości za wszelką cenę.Bohaterki próbują zmierzyć się ze stereotypem kobiety idealnie pięknej ( szczupłej, długowłosej, bez celulitu i zmarszczek) i własnymi, często traumatycznymi przeżyciami .Spektakl oparty na kontrowersyjnym tekście Eve Ensler '' Ciało doskonałe''
CYMES
coś dobrego, nadzwyczajnego, coś pysznego... jedyny w swoim rodzaju spektakl żydowski... kameralne wnętrze, cudowna muzyka, nostalgiczny taniec... przygotowane według tradycji żydowskiej.... W miłej i niezobowiązującej atmosferze, przy dźwiękach muzyki żydowskiej możecie spotkać świat smaków i zapachów niezwykłych, ale często jakże znajomych... Przenikanie się kultur i tradycji, odkrywanie świata Żydów polskich. Cymes to spektakl dla każdego, kto lubi poznawać inne kultury. Po prostu "Cymes" nadzwyczajny!
CZWARTY WYMIAR
raporty z rzeczywistości

Spektakl o przemijaniu i ulotności. Złożony ze skrawków codzienności. Ze spojrzeń. Uśmiechów. Zapamiętanych zdarzeń, ubranych w formę piosenek, choreografii i słów. Jest jak wielobarwna patchworkowa kołdra, pozszywany z miłością, jest zbiorową pamięcią, wspomnieniem nieuchwytnym, nasączonym bliskością. Trwaniem. Skończonością. Oddechem. Zachwytem. Brutalnością życia i słodkim zapachem lata.
GDZIEKOLWIEK BĘDZIESZ ...

Historia spektaklu nawiązuje w sposób luźny do wędrówki bohatera Boskiej Komedii Dantego oraz do powieści L.Carrolla ''Alicja po drugiej stronie lustra''. Na bramie piekła (w wizji Dantego) widnieje napis: ''Porzućcie wszelką nadzieję, wy, którzy wchodzicie''. Na wrotach do świata wykreowanego w spektaklu inskrypcja brzmiałaby ''Odzyskacie nadzieję, wy, którzy wchodzicie''. Tytułowa Alicja trafia do świata, który wykreował Dante, a towarzyszą jej piosenki Marka Grechuty. Twórczość Grechuty staje się przyczynkiem do odzyskiwania nadziei, dla nas - wykonawców i dla widzów, którzy wraz z nami i Alicją przemierzają krainy piekła po drugiej stronie lustra. Druga strona lustra to przejście do wewnętrznego, alegorycznego i nieuchwytnego, ale pięknego świata. Świata wyobraźni, sztuki, świata wewnątrz nas, gdzie wszystko staje się możliwe, gdzie zawsze możemy się schronić. „W ogrodach pamięci, w pałacu sennych marzeń, tam…” wszystko jest możliwe!
JEJ WYSOKOŚĆ DIETRICH

"Tysiące twarzy, setki miraży
To człowiek tworzy metamorfozy"
Powyższy  fragment (śpiewany niegdyś przez Korę Jackowską) opisuje doskonale  fenomen Dietrich, w każdym z jej doskonałych, pieczołowicie  wyreżyserowanych wcieleń. Marlena - gwiazda, Marlena - przyjaciółka,  żona, kochanka, Marlena - matka, Marlena - bohaterka, patriotka....Pani  kapitan. Błękitny anioł. Zdzira w futrze. Wiedźma. Snobka. Dziwaczka.  Postać odważna i nieszablonowa.
Wykraczała poza swoje czasy, łamała  konwenanse w kwestiach mody i stylu życia, nosząc garnitury, krawaty i  muszki oraz publicznie, z nonszalancją, całując mężczyzn i kobiety.
Wymykała się stereotypom, wskakując z jednej roli w drugą z łatwością i precyzją, z żelazną konsekwencją.
Podziwiamy  do dziś wystudiowane gesty i pozy, niepokojąco - hipnotyzujący sznyt,  brak uśmiechu, wyraziste, znaczące spojrzenie, skrajny minimalizm  środków wyrazu.
Zaskakuje nas emocjonalny dystans i wewnętrzna  czujność artystki, by nigdy, pod żadnym pozorem, nie dać się przyłapać  na naturalności, na swobodnej akceptacji upływającego czasu. Zero  improwizacji, żadnych pęknięć w wykreowanym przez lata pancerzu.
-Przed czym miał ją chronić?
-Co kryło się pod maską "legendy"?
-Kim była Wielka Marlena?
Chcielibyśmy poznać odpowiedzi.

Zapraszamy Państwa do towarzyszenia nam w muzycznej opowieści o Marlenie Dietrich, kobiecie, artystce i legendzie.



KALINOWE LISTY

KALINA JĘDRUSIK - „pierwsza polska seksbomba” – tak mówiła o niej Agnieszka Osiecka. Najchętniej grała role femmes fatales, ale prócz niezapomnianych ról filmowych, zostawiła także wiele piosenek. Niezwykłe, inteligentne i zabawne teksty piosenek Kaliny zostaną podane w formie historii listów dwóch przyjaciółek, które dzieląc się swoimi przeżyciami wyrażają jednocześnie swoje obawy, nadzieje i oczekiwania związane z miłością, szczęściem, życiem. Podczas koncertu pojawią się piosenki autorstwa mistrzów słowa, m.in. Agnieszki Osieckiej czy Jeremiego Przybory. Z przekąsem, z humorem przedstawimy Państwu twórczość wspaniałej, utalentowanej kobiety, która nadal niezmiennie zachwyca pokolenia.
KARUZELA Z MADONNAMI - JEJ PORTRET

Spektakl - portret Ewy Demarczyk będzie miał strukturę eklektyczną, złożoną z wielu chronologicznie ułożonych i związanych ze sobą warstw: muzycznej, wizualnej (filmowej, paradokumentalnej) i teatralnej (tekstowej, ruchowej i tanecznej). Projekcja video przenikać się będzie z żywym planem, a teatr ze sztuką abstrakcji. Fragmenty opinii, wywiadów i rozmów stworzą wraz z piosenkami Ewy i jej charakterystycznym emploi szkielet, na którym umieszczone zostaną zdarzenia z życia artystki i towarzyszące im emocje, napięcie, nastrój. Zamknięte w formie różnowymiarowego kolażu dzieło ukaże wiele postaci, pod którymi kryła się Demarczyca, Czarny Anioł - pieśniarka, Polka, olśniewająca, charyzmatyczna, lojalna, odważna, bezkompromisową, niezwykle utalentowana, trudna, zaborcza, złośliwa, gniewna, wybuchowa, samotna, rozgoryczona, smutna, nadwrażliwa ...
Jaka była naprawdę ? - Nie wiemy.
Twierdziła, że jej życie ściśle korespondowało z poezją, którą śpiewała na scenie, a wyraz utworów i kształt koncertów związane były że sztuką i z codziennością. Że powinnością artysty. jest zapełnianie widowni publicznością (co z sukcesem realizowała) i że ma prawo do ochrony siebie i prywatności (o co wielu z nas ma żal).
Odeszła nagle, do końca dbając o swoje tajemnice, pozostawiając nierozwiązane zagadki i wielość znaków zapytania. Panna, Madonna - legenda tych lat.
Spektakl zachowuje chronologię zdarzeń w życiu artystki w latach 1960-68, choć posiłkuje się różnego pochodzenia informacjami rozpowszechnianymi zarówno przez Demarczyk, jej bliskich, kolegów z branży, ale również media. Zastosowana została także pasująca do kształtu widowiska licentia poetica.
MALEFICE

Spektakl nie jest historią, ani linearnym zapisem. Ale kolażem obrazów, myśli i doświadczeń kobiet z różnych czasów. Kobiet prześladowanych z wielu powodów. Kobiet bezpodstawnie oskarżanych o bycie "nieczystą", "gorszą" czy "służebnicą szatana". Kobiet torturowanych, palonych na stosach, wieszanych za spontaniczność, nieszablonowe myślenie, odwagę bycia sobą i walkę o równe prawa. Równe szanse egzystencji. Czasy i retoryka zmieniły się diametralnie, ale mimo to wiele kobiet nadal cierpi prześladowania, jest ofiarami przemocy. Nadal w zbyt wielu miejscach będąc obywatelkami III kategorii. Ten spektakl to nasz bunt, nasz głos. Nasze westchnienia i nasz krzyk.
MAYN SHTETELE - pieśni z getta

Bohaterkami spektaklu są żydowskie kobiety. Jest środek wojny. Przyglądamy się codzienności w ciasnych murach jednego z gett, tuż przed jego likwidacją. Kobiety snują przeróżne opowieści o dotychczasowym życiu utrwalonym we wspomnieniach, a także o problemach dnia codziennego, marzeniach, planach. W spektaklu żydowski humor przeplata się ze scenami dramatycznymi. Bohaterkom poza śmiechem i poczuciem wspólnoty towarzyszą cierpienie, strach i niepewność jutra. Kobiety starają się za wszelką cenę nie utracić siły, ducha walki, nadziei. Pieśni towarzyszą trudnym czasom, niosą otuchę. Są częścią naszego wspólnego dziedzictwa. Piękne melodie i mądre słowa długo zostają w pamięci widzów. Z wielką przyjemnością zapraszamy do zanurzenia się w ich uniwersalny przekaz.
NA WENUS BEZ ZMIAN

Gdzie trzy przyjaciółki, tam iskry się sypią i (czasem,a nawet często!) wióry lecą!
Bohaterki komedii ”NA WENUS BEZ ZMIAN” to nowoczesne kobiety, które muszą sobie poradzić z  miłosnymi zawirowaniami, chaosem, depresją, nadwagą, starzeniem się, samotnością, lękiem, lenistwem, brakiem czasu, niedopasowaniem … Potrafią absurdalnie i zabawnie dywagować na tematy damsko- męskie, sekundują sobie nawzajem w chwilach, gdy bycie w związku wpisuje się w definicję szczęścia, wspierają, gdy robią głupoty, zawalają sprawy, a życie w związku nie jest im pisane, umiejętnie i z humorem leczą złamane serca. Są życzliwe, gotowe do pomocy, mogą na siebie liczyć w każdej sytuacji.
Samantha Black odznacza się charyzmą, seksapilem i przebojowością. Żyje bezkompromisowo, odważnie i potrafi śmiać się z siebie, własnych błędów i porażek. Ciągle upada, podnosi koronę i dalej próbuje. Jest optymistką. Nic nie zgasi jej życiowej energii.
Susan White ma wszystko pod kontrolą: kochającego męża, idealny dom, własny biznes i przyjaciółki, z którymi regularnie się  spotyka, lecz w jej życie wkrada się rutyna, frustracja i gniew. W połowie życia Suzi chce móc marzyć i realizować (bez lęku!) swoje pomysły, niespełnione pasje i talenty, próbować różnych rzeczy, bez krytyki, z lekkością, spontanicznie. Suzi odkrywa na nowo apetyt na życie.
Sisi Grey traktuje swoje życie zabawnie, ale też niezwykle mądrze. Wnosi do relacji powiew młodości, nowości, ale też intelektualne dysputy i trudne emocje. Ma analityczny umysł, jest brutalnie szczera, mówi prawdę bez znieczulenia, ale jednocześnie cechują ją niezwykła wrażliwość i delikatność, czułość. Łatwo ją zranić. Jest wyjątkowa, wielobarwna i intrygująca.

”NA WENUS BEZ ZMIAN”- kolejna odsłona popularnej serii o perypetiach trzech przyjaciółek poleca się do oglądania.
Nie tylko dla kobiet!
NIEDOSKONAŁE

spektakl inspirowany cyklem powieściowym Krystyny Nepomuckiej '' Miłość niedoskonała '' Bohaterki dzielić się będą ( w zabawny i ironiczny sposób) swoimi doświadczeniami, przeżyciami, marzeniami dotyczącymi relacji damsko - męskich ( miłości, pożycia małżeńskiego i rozwodu) . Spektakl pełen będzie groteskowych sytuacji i absurdalnych rozwiązań - taniec przeplatał się będzie z pantomimą, kabaretem i utworami wokalnymi.
PAMIĘTNIK BOHATERA

Na strychu wśród rupieci znaleziono, zapisane odręcznym pismem stare zeszyty, nigdy wcześniej nie opublikowane dzienniki Ignacego Marszałkiewicza.
Napisane oryginalnym stylem, z humorem, dystansem i klasą, stanowią świadectwo życia człowieka, który mimo, iż urodził się pod zaborem pruskim czuł się Polakiem i polskość demonstrował postawą życiową, odwagą i determinacją. Był świadkiem najważniejszych momentów historii naszego kraju, komentatorem zarówno wielkich zdarzeń, ale też wnikliwym obserwatorem zwyczajnego życia.

Ignacy to niezwykła postać. Wcielony do wojska pruskiego uczestniczył m.in. w bitwie pod Verdun, z wielką niecierpliwością czekając na wyzwolenie ojczyzny. W 1918 r. na rzecz powrotu do wolnej Polski zrezygnował z wielkiej miłości i ożenku z estońską panną. Barwnych epizodów z życia Bohatera zawierają pamiętniki bardzo wiele, różnorodnych. Pogodnych, humorystycznych, ale też dramatycznych i pełnych melancholii.

Z fragmentów dzienników Marszałkiewicza powstał spektakl, który będzie miał charakter teatru faktu ubranego w lekką formę spotkania poetycko-muzycznego, bez zadęcia, patosu. Chcielibyśmy, żeby minimalistycznie surowa, ale urzekająca wizualnie, tanecznie i muzycznie, opowiedziana piękną polszczyzną forma "Pamiętnika Bohatera " była atrakcyjna i dostępna dla widzów w każdym wieku, żeby poruszała zmysły estetyką, zapadała w pamięć poprzez choreografie, słowa i dźwięki. Chcielibyśmy, żeby barwna, pełna niesamowitych zwrotów akcji historia naszego rodaka, zwłaszcza jego miłość do ojczyzny, skromność i zarazem stanowczość w ukazywaniu polskości wydobyła i wzmocniła patriotyczny potencjał w nas samych,a Ignacy stał się wzorem dla pokoleń, do którego, mimo czasu, który je dzieli, zapragną dążyć.

Specjalne podziękowania dla p. Grażyny Zimmer za udostępnienie rodzinnych zbiorów.
PIONOWY ŚWIAT

Jaka jest cena marzeń? Co bylibyśmy skłonni poświęcić?
Z perspektywy fotela, kapci i ciepłej herbaty: nieskończenie wiele, właściwie "każdy mógłby, gdyby chciał", faktycznie: niewielu z nas stać na przekroczenie granic bezpiecznego świata.
Dla himalaistów, podróżników i zdobywców gór wysokich marzenia często mają zapach krwi, kosztują zdrowie i życie. Oznaczają krok w przerażające "nieznane", zmagania z przeciwieństwami, losem, ze sobą w ekstremalnych warunkach, ze swoim człowieczeństwem, egoizmem i empatią, są doświadczaniem obecności Boga- bogów- natury, czegoś większego od nas samych, docieraniem do krawędzi i podejmowaniem ryzyka tak wielkiego, że zapiera dech. To strach i gorączka, stałe powracanie i podejmowanie wysiłku wspinania, mimo grania w ruletkę ze swoim przeznaczeniem.
Serdecznie zapraszamy na spektakl utkany z niezwykłych historii, balansujący na krawędzi zachwytu i łez.
PROFESOR I SEXBOMBA

Spektakl przedstawia sytuację całkowicie zmyśloną, dochodzi bowiem do spotkania dwóch niezwykle ciekawych postaci: Zygmunta Freuda i Kaliny Jędrusik. Każde z nich robi to, do czego jest stworzone. Kalina, cóż, jest sobą … czyli sexbombą. Uwodzi, omdlewa i śni. Zygmunt natomiast jako uznany autorytet, błyskotliwy profesor i charyzmatyczny naukowiec traktuje Kalinę jak wyjątkowo intrygujący obiekt badań, jak jedną z pacjentek. Analizuje jej słowa, doświadczenia, jej sny. Czy takie spotkanie – jeśli byłoby możliwe – stałoby się znaczące dla obojga bohaterów ? Kto zwycięży w tej potyczce charakterów, osobowości, płci? Zabawna, ale nie pozbawiona liryzmu i melancholii awanturka Kaliny z Profesorem już wkrótce na scenie CIA !
PRZYJACIÓŁKI Z WENUS

to tytuł tryskającej humorem muzycznej opowieści o kobietach i mężczyznach. To rzecz o uczuciach, związkach, konfliktach, ukazująca w sposób zabawny różnice między płciami. Dla kobiet spektakl jest niepowtarzalną szansą zgłębienia tajemnic budowania szczęśliwego związku. Zabawną i momentami liryczną historią, która umożliwia oderwanie się od codziennych rozterek i zmartwień. Dla mężczyzn jest to okazja do odbycia podróży w dziwny i fascynujący świat kobiecego umysłu. Spektakl zakłada poprzez śmiech i wspólną zabawę interakcję z publicznością. Kabaretowe sceny, niespodziewane zwroty akcji i wszechobecny humor, a także znane i lubiane szlagiery przyprawione nutką pikanterii to główne atuty przedstawienia. Każdy widz znajdzie w nim coś dla siebie !
SERWUS FRYDERYK !

Warszawa, 31 sierpnia 1939 roku . Rzecz dzieje się w teatrzyku Figaro. W garderobie spotykają się wielkie gwiazdy sceny kabaretowej – Hanka Ordonówna, Mira Zimińska, Zofia Terné i Stefania Grodzieńska. Biorą udział w próbie. Program reżyseruje Fryderyk Jarosy. Każda z Pań jest / była uwikłana w osobistą relację z Fryderykiem. Co z tego wyniknie ? - wiele zabawnych i absurdalnych sytuacji. Ale o tym przekonajcie się sami
RODZAJ ŻEŃSKI

Co kobiety mają do opowiedzenia, gdy ich światy zderzą się nieoczekiwanie? Gdy opadną maski. Gdy poruszone zostaną serca. I gdy okaże się, że ludzkie losy zostały w magiczny sposób połączone, doświadczenia uniwersalne, że można czuć podobnie na różnych etapach życia, a łzy mogą mieć taki sam kształt i ciężar. W RODZAJU ŻEŃSKIM historie płyną rwącym nurtem scalając czasy przeszłe, teraźniejsze, przyszłe, wszystkie
stany emocjonalne, a wzruszenie przeplata się ze śmiechem. Kobiety w RODZAJU ŻEŃSKIM tworzą wielobarwny, soczysty patchwork człowieczych losów. Dotykając wnętrza, dotykając sedna, spraw ważnych, wartości, korzeni. Szczerze, blisko, często intymnie.

Z wielką przyjemnością zapraszamy na RODZAJ ŻEŃSKI, spektakl intymny i czuły.
Warty przybycia.
Warty obejrzenia.
Warty doświadczenia.


ROŚLINNY KABARET

Potrafią się komunikować, nawzajem leczyć i przekształcać dwutlenek węgla w tlen. Zapewniają pokarm, cień i dach nad głową. Żyją wieki. Bywają trudne, mają humory..., ale coraz częściej zdajemy sobie sprawę, że nie potrafimy bez nich żyć. “Roślinny kabaret“ jest subiektywnym wglądem w stosunki botaniczno- ludzkie i próbą opisania tej skomplikowanej relacji. Z przymrużeniem oka zastanowimy się, co nam daje posiadanie w domowym zaciszu roślin? Dlaczego je hodujemy, jak dbamy i czy je rozumiemy? Co sprawia, że jedni "mają rękę" i z urwanego od niechcenia listka tworzą dżunglę, a inni (mimo starań) mordują każde zielsko, nawet kaktusy?
-Czy i co mówić do roślin?
-Ile podlewać, żeby nie utopić?
-Jak i kiedy rozsadzać?
W spektaklu oddamy głos emocjom towarzyszącym botanicznym opiekunom: od satysfakcji na widok pierwszego wypuszczonego korzonka, do frustracji, bezsilności i złości, gdy ukochane pnącze po raz kolejny zjadają szkodniki, gdy jest za zimno, za sucho, za dużo/mało słońca, a parapet  po złej stronie świata, czy wreszcie gdy dzielimy domową przestrzeń z kotem, który uwielbia podjadać zielone i rozkopywać ziemię.
Znacie to? - doskonale! - łączą nas podobne historie.
Okazuje się, że nawet jeśli niekoniecznie jesteśmy miłośnikami roślin, są wpisane w nasze biografie. W większości wyrośliśmy wśród domowej zieleni, cieszyła oko, wypełniała przestrzeń, widać ją na niemal każdej rodzinnej fotografii. Jest elementem wspomnień, zakorzenioną w ''tu i wtedy'', zawsze obecną, dyskretną obserwatorką ludzkich żyć. Elegancką i oryginalną. Jakąś. Obok. Przy. Obecną w niemal każdym ważnym momencie.
Wróć do spisu treści